Onderwijsisleuk

Educatieve kater

De pientere kleuter

| Geen reacties

Voor me ligt Onderwijsblad 3 van de Aob. Ik heb net het artikel gelezen over ‘Pientere kleuters’. Interessant, omdat ik steeds meer benieuwd ben naar hoe er in het onderwijs wordt omgegaan met pientere kinderen.
Er staat bij dit artikel een mooie foto van een, waarschijnlijk, pientere kleuter. Erbij staat de tekst: ‘Slimme kleuters hebben vaak te hoge verwachtingen van de basisschool’. Misschien een foutje van de opmaakafdeling? In elk geval: een bijzondere zin.

Ja zeker, kleuters hebben verwachtingen van de basisschool. Hoge verwachtingen. Pientere kleuters helemaal. Die hebben het thuis al lang gezien en gehoord: die willen naar school! Daar immers valt wat te beleven…. Natuurlijk hebben ze hoge verwachtingen! Op school begint toch het èchte leven? Hoe zo te hoog?
Zijn we nu bezig een nieuwe categorie probleemkinderen te creëren? Slimme kansloze kleuters?

Ik wil het graag uitgelegd hebben. Het is natuurlijk de schrijver/redacteur die zo’n titel bij een plaat schrijft. Die heeft een bedoeling. Alleen: in dit geval snap ik de redenering niet. Waarom zou een kind te hoge verwachtingen van de basisschool kunnen hebben? Het is toch, in de ogen van dat kind, the place to be, als je wijzer wilt worden? Dat is hem/haar al die tijd voorgehouden….

Oké, de werkelijkheid is anders. De basisschool is nìet de plek waarvan je al te hoge verwachtingen moet hebben. Zeker niet, als je een slimme kleuter bent. Het grootste probleem dat je meebrengt is je slimheid. Dat betekent dat je ‘een last’ meebrengt. Extra werk, vanaf de eerste schooldag. Het eerste wat je op de basisschool moet leren kennen is je plek: kleuter in groep 1.
Stel, dat je ècht slim bent… Je kunt bijvoorbeeld al lezen als je naar groep 2 gaat… Dan begin je pas ècht een probleem te worden. Je gooit immers de hele werkstructuur van de school in de war. In noodgevallen sla je een groep over en anders zing je het maar een jaartje uit in groep 2.

Stel dat je ècht heel slim bent… Echt heel slim…. Je wordt kleuter-af en je start in groep 3. Je kunt al lezen of rekenen. Dat is pas ècht lastig.
Zo begint je onderwijscarrière met een harde leerschool: als je slim bent is de kans groot dat je het maar uit moet zoeken. Want jij bent toch slim?

Even terug naar het Aob-blad, waar ik het artikel over de slimme kleuter vond…. Jammer, dat die redacteur niet beter nadacht over de zin dat pientere kleuters te hoge verwachtingen hebben van de basisschool… Nu lijkt het net of het aan die pientere kleuter ligt. Krijgt ie daar ook nog de schuld van.

 

Auteur: Rein Sybesma

Als leraar en ict-er in het basisonderwijs ben ik al ruim dertig jaar geboeid door de ontwikkelingen in de klas. Enerzijds verbaasd dat de vernieuwende technische mogelijkheden zo wisselend worden opgepakt, anderzijds door het gemak waarmee 'wij' mensen in het onderwijs zo slaafs methoden en toetsen afnemen.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.